1 Şubat 2012 Çarşamba

Araç Lastiklerine Zincir Nasıl Takılır

Karla havalarda aracınızın lastiklerine mutlaka zincir takmalısınız. Araba lastiğine takılan zincir, aracınızın buzlu yollarda kaymasını önler ya da asgariye indirir.

UzmanTV

Videoyu iPhone veya iPad'de izleyebilmek için ekranınızı sayfanın en aşağısına kaydırın.



Lastiğe Zincir Nasıl Takılır?

Birleştirme parçalarının sivri uçlarının mümkün mertebe lastiğinizin yanağına temas etmemesine özen göstermelisiniz. Aksi takdirde lastiğimiz çok ciddi hasar görecektir. Zincirinizi takmaya hazır hale getirdikten sonra, zinciri kastiğinizin arkasından iki ucu çıkacak şekilde geçirin. Zincirin ana halkasını oluşturan genelliklede renkli olan kısmı lastiğimizin arkasına geçirdikten sonra yuvasına yerleştirip kilitleyin. Bu kilitleme işleminden sonra ana parçayı lastiğin üstünde bırakarak diğer lastiğin altında kalmış olan bölümleri yavaş yavaş kendinize doğru çekmeye başlayın. Çemberi lastiğin arkasına doğru yavaş yavaş iterken zincirde bulunan birinci kilitleme parçasını zincirdeki herhangi bir parçaya kilitleyin. Daha sonra, diğer kilitleme parçasını elinize alarak içinden geçirin ve gerdirebildiğiniz kadar gerdirin. Gerdirdikten sonra arka halkanın kendi yerine geçtiğine dikkat edin. Tekrar bir miktar ileri iterek bollaştığını göreceksiniz. Daha sonraki adım, kutu içerisinden çıkacak olan kırmızı halkayı iç yüzeyi lastiğe bakacak şekilde uygun bir yere yerleştirmek. Halkalardan bir tanesinden geçirdikten sonra zincirin son ayar kısmını yerleştirin. Zinciriniz artık lastiğinize takılı ve aracınız kaymaya karşı daha güvende.

Zincir takmanın incelikleri

Pratik takılabilen, piyasada Takmatik olarak adlandırılan zincirleri kullanmanız daha kolaydır. Zincir tipleri içinde birbirine paralel dizilmiş zincir yerine, baklava dilimli olanları tercih etmenizde yarar vardır. Baklava dilimli yada X desenli olarak adlandırılan zincirler yeri daha iyi kavrıyor. Zinciri seçerken lastik ebadınıza göre seçin. Küçük veya büyük zincirin lastiğe bir faydası olmaz. Zincir markaları lastik ebatlarına göre sıralama yaparlar ve her markanın kendi sıralaması farklıdır. Bu yüzden zincirin kutusunun üzerinde lastik ölçülerine bakarak sizin aracınıza uyanını tercih edin. Patinaj zinciri ve kar paleti ile maksimum 50 km/s hız yapmanız gerekir. 50 km/s'nin üzerindeki hızlarda zincirin ve paletin kırılma ve kopma riski bulunur. Ayrıca 50 km/s'nin üzerinde yapılan frenlerde metalin sürtünmesinden dolayı tehlike oluşabilir. Patinaj zinciri ve kar paleti çekişin olduğu lastiğe takılmalıdır. ABS'li araçlarda dört tekerleğe de zincir takmakta yarar vardır. ABS sensörü bir tekerlekteki kaymayı belirlediğinde, ABS beyin ünitesine o doğrultuda bilgi gönderir. Bu yüzden fren anında ABS performansını gösteremez. Virajlarda zincir takalıyken daha dikkatli olmak gerekir. Hızlı girilen virajlarda zincir lastiğin bir tarafında toplanır ve lastiğin gücüne dayanamayarak kopar. Bu yüzden zincir takılıyken ani hareketlerden ve virajlara hızlı girmekten kaçının. Zinciri belli periyotlarda kontrol edin. Zamanla zincir bollaşacaktır ve boşluğu alarak hem güvenliğinizi artırır, hem da zincirin ömrünü uzatırsınız. Eğer kar otoyol gibi yerlerde kalktıysa ve buzlanma yoksa ve siz uzun süre bu yolu kullanacaksanız zinciri veya paleti çıkartın. Çünkü bu durum yavaş gitmenizi, konfordan ödün vermenizi, zincirin ve lastiklerin gereksiz yere yıpranmasını sağlar. Özellikle zincir tekerleklerin balans ayarını olumsuz yönde etkiler. Bu yüzden zinciri bir daha kullanmanıza gerek kalmayacak hava koşulları oluştuğunda balans ve ön takım ayarlarını gözden geçirtirin. Zinciri tekrar kullanmak için iyi korumanız gerekir. Kar suyu metaller üzerinde yıpranmayı artırması ile ünlüdür. Zincirin ömrünü uzatmak için aracınızdan çıkarttığınız anda su ile durulayın ve kurutun. Kuruyan zinciri son kez bir bez yardımı ile silerek kendi kutusuna veya alet çantanıza koyun. Unutmayın bir sonraki yıl zincire ihtiyacınız yeniden olabilir. Takmatik zinciri tekerleğe takarken izlemeniz gereken yollar

  1. Çekişin olduğu lastiğin arkasından zinciri yere doğru yatırın. 
  2. Esnek çelik halatın kırmızı olan bölümünü jant hizasında kilitleyin. 
  3. Sarı renkli halatın ucunu sarı fosfor boyalı kilide takın. 
  4. Çelik halatı geriye iterek zinciri lastiğe tam olarak oturtun. 
  5. Yeşil renkli gergi zincirinin yeşil fosfor boyalı U kilitleme geçirerek kilitleyin. 
  6. Yeşil gergi zincirinin yeşil fosfor boyalı plastik kılavuz yuvasından geçirerek gerdiğiniz ve ucundaki lastik kancayı çevre zincirine takın. 
  7. 100 m sonra zinciri tekrar gerin.

Hiç yorum yok: